De finishing touch met Dutch Dutch

01 March 2019

Uitstraling, herkenbaarheid, aandacht… Dat zijn de kenmerken van de kwaliteitsproducten en service van Dutch Dutch / De Signers in Gouda, specialist in bedrijfsreclame en autobelettering. Eigenaar Patrick Vermeulen en zijn ijzersterke designteam geven alles van personenauto’s van particulieren tot hele bedrijfspanden nét die finishing touch. En wij van MKB ClickService helpen Dutch Dutch op haar beurt aan de finishing touch op het gebied van online marketing. Wij blijven graag even plakken voor een interview.

In den beginne…

Bij binnenkomst valt één ding meteen op: aan de muur van de werkplaats prijkt een prachtig graffitikunstwerk, met beide bedrijfsnamen op een gedetailleerde achtergrond van het heelal. Dat springt in het oog en vertelt direct; design is ons vak. Ook de rest van het gebouw ziet er strak en professioneel uit, met stalen deuren en robuust houten meubilair. Een plaatje van een pand – natuurlijk niet onbelangrijk voor een designbureau. Een pand dat overigens pas sinds vorig jaar april de bedrijfslocatie is. Wat was het daarvoor, hoe is het allemaal begonnen?

“Mijn achtergrond is eigenlijk tweeledig: ik heb patat gebakken en stickers geplakt,” zo vertelt Patrick ons zodra we eenmaal aan een van die houten tafels zitten. “In de tijd dat ik wegging bij de snackbar waar ik werkte, ben ik een reclamebedrijf tegengekomen. Dat trok me zó aan. Zo ben ik in aanraking gekomen met het fenomeen bestickering en reclame. Daar heb ik 5 jaar lang mezelf mogen ontwikkelen.”

In 2010 besloot Patrick volop te gaan voor zijn eigen bedrijfje: Dutch Dutch. Ooit van de grond gekomen met Marktplaats-advertenties, nu een heus MKB met bijpassende websites en volwaardige Google-campagne. Ramen tinten, gevelreclame, autobelettering, carwrapping… Het passeert tegenwoordig allemaal de revue. “Het begint met hannesen op je eigen auto. Maar Dutch Dutch is nu wel echt een naam geworden voor carwrapping.”

Een ijzersterk team

Door de jaren heen heeft Dutch Dutch dan ook een flinke groei doorgemaakt. Zowel in naamsbekendheid, werkzaamheden en bedrijfsgrootte. “Tot 2015 heb ik het in m’n eentje kunnen doen. Je hebt toch een bepaalde standaard. Je bent goed in wat je doet, hebt een bepaalde kwaliteit die je levert en wilt blijven leveren. In 2015 kwam Alwin [allround signmaker, red.] erbij. Daar heb ik echt mazzel mee gehad.”

Daar hield de groei niet op – het werd almaar drukker en drukker. Patrick kon een vormgever, Alex, en een frontdeskmedewerker, Anne, aannemen. En dat team, dat is nu precies wat Dutch Dutch zo uniek maakt en hen in staat stelt de hoge kwaliteit en service waar ze om bekend staan te leveren. “Wij hebben hier een team dat zó op elkaar is ingespeeld. Als de één er niet uitkomt, kan de ander wel bijspringen. We kunnen met z’n allen brainstormen. Dan kom je op een heel uniek iets uit, en ik denk dat dat ons sterk maakt.”

Patrick klinkt, met recht, apetrots op zijn gestroomlijnde en gedreven team. Samen zetten zij immers keer op keer weer iets moois voor hun klanten neer.

Design door De Signers

Het gaat zelfs zo goed met Dutch Dutch, dat Patrick vorig jaar een extra bedrijfstak heeft kunnen toevoegen: design door De Signers. “Dutch Dutch is wel wat meer carwrapping en vooral B2C. En we hebben ook veel aanvragen voor bedrijfsreclame, gevelreclame, autobelettering… Da’s toch waar ik ben begonnen, dus ik vond het leuk om die tak weer op te zetten.”

Zowel ondernemers in andere branches die zelf een design wensen, als collega-reclamebedrijven die hulp nodig hebben bij het realiseren van een ontwerp doen een beroep op Patrick en zijn team. “De knowhow is een streepje voor bij ons. Zeker wat met gevelreclame en autobelettering te maken heeft, daar zijn we ijzersterk in.”

Het ontwerp kan van A tot Z worden gerealiseerd. Van een eerste opzet tot de laatste puntjes op de i. Of een klant nu al een bepaald idee of bestaande huisstijl heeft en de finishing touch wilt, of de eerste steen nog gelegd moet worden. “Dan gaan we samen kijken. Wie ben jij nou, wat voor bedrijf heb je, wat wil je neerzetten, hoe wil je naar buiten overkomen?”

Hier haalt Patrick veel uitdaging en veel voldoening uit. “Mensen hebben een pand, of een auto, en daar zijn ze trots op. Dat hoort bij hun bedrijf. En als wij zijn geweest, dán staat die naam op dat pand of die auto. Dán is het echt: ‘wow!’. Het is heel leuk om elke keer weer in te spelen op een andere klant met een ander verhaal, andere visie en andere wensen.”

Van Marktplaats naar Google Ads en verder

Dit alles is natuurlijk niet vanzelf gegaan. Het bedrijf heeft eigenlijk al vanaf het begin baat gehad bij adverteren. Toen Patrick net zo’n 1,5 jaar bezig was en nog in de snackbar werkte, haalde hij plots veel klanten binnen met Marktplaats-advertenties. “Voordat we op vakantie gingen had ik een advertentie op Marktplaats gezet, en ik dacht ‘we zien wel wat er gebeurt’. Terug van vakantie was de mailbox ontploft!” Echt booming business dus!

Later kwam hier Google Ads (voorheen Google AdWords) voor in de plaats, ook iets waar Patrick zich aanvankelijk zelf mee bezighield. En dat liep best prima, totdat de campagne per ongeluk verwijderd werd. “2 dagen later stapte MKB ClickService hier binnen. Toen heb ik gezegd goed, nemen jullie het in handen. Jullie kwamen op het goede moment binnen, hebben het opgepakt, en het gaat nog steeds goed.”

Met de ontwikkeling van het bedrijf heeft ook de online marketing die wij voor Patrick doen niet stilgezeten. De website van De Signers is live en de eerste campagnes lopen nu ook via ons. En als Patrick ergens tegenaan loopt, pakken wij dat zo snel mogelijk op. Zo heeft projectbeheerder Stefanie kort geleden in overleg een pagina op de website ingesteld om conversies beter te kunnen meten. Het zijn zulke finishing touches die de dienstverlening voor Patrick erg prettig maken.

“Het wordt gewoon binnen 1 of 2 dagen geregeld, dat is heel prettig. Als ik kijk naar vorig jaar en het jaar daarvoor, zijn we nu alweer een stapje verder. Het gaat hartstikke goed zo!” We hopen dat Dutch Dutch en De Signers nog lang blijven plakken en zich, mede met online marketing, kunnen blijven ontwikkelen.

Stella van der Bie - Copywriter