Stappen zetten met Stappenbelt

10 May 2019

De fiets: hier in ons koude kikkerlandje zijn we er groot fan van. We staan niet voor niets bekend als ‘Nederland fietsland’! Waar de meeste Nederlanders massaal op de fiets springen om naar werk of school te gaan en boodschappen te doen, zijn er ook fietsliefhebbers die de sportieve route nemen. En voor deze mensen zijn er speciaalzaken zoals Stappenbelt in Apeldoorn. Wij van MKB ClickService mogen ons ontfermen over de landingspagina’s en online campagne van deze fietsenspecialist. En dat loopt aardig goed! Even op stap naar Stappenbelt dus.

Voor rijders, door rijders

Zowel fietsen als ondernemen is er bij de familie Stappenbelt met de paplepel ingegoten. “Mijn opa en oma hadden vroeger al een fietsenwinkel, dus van daaruit is de passie al gegroeid. Mijn vader heeft vroeger motorcross gedaan en is daarna overgestapt op de racefiets, terwijl mijn moeder vroeger aan triatlons heeft meegedaan. Dat is ook de manier waarop ze elkaar ontmoet hebben: bij de fietsclub,” zo vertelt dochter Nadia. Niet zo vreemd dus, dat zij in 1992 de knoop doorhakten en hun eigen fietsenspeciaalzaak openden.

Een beslissing die voornamelijk uit het hart kwam; zeggen ze het zelf. hoewel de beslissing om in Apeldoorn te gaan zitten strategisch was. Er zaten hier namelijk al wel wat fietsenwinkels, maar geen speciaalzaken. En laat vader Gert’s voorliefde nou net in dat gebied zitten.

Dat laat zich zien in zowel het specialisme in de zaak, als werkzaamheden daarbuiten. De familie Stappenbelt heeft bijvoorbeeld een mooie rol gespeeldin het opzetten van de mountainbike-vereniging en -community in de regio. Ook zijn ze regelmatig te vinden bij wedstrijden, als deelnemer of als servicepunt. We kunnen dus met gerust hart zeggen dat Stappenbelt door rijders, voor rijders is opgezet.

Zelf in het zadel

Ondanks dat ze nagenoeg is opgegroeid in de fietsenwinkel, kwam de liefde voor het fietsen toch pas later in Nadia’s leven op gang. “Ik heb van alles geprobeerd: atletiek, handbal, tennis, wedstrijdzwemmen…”, zo somt Nadia op. Maar iets individueels lag haar meer dan een teamsport. Toch maar in het zadel dus!

“Het geluk was dat we hier bij de club, De Adelaar, een groepje hadden met veel meiden van dezelfde leeftijd. Dan is het trainen een stuk leuker. Als je die paar momentjes in de week hebt, maakt dat het veel draaglijker. Want fietsen is geen makkelijke sport, je moet er echt intens veel uren in steken voor er wat uitkomt. Dat heeft erg geholpen.”

Ondertussen behoort dus ook Nadia tot de Stappenbeltjes die niet meer uit het zadel weg zijn te denken, zij het op de weg in plaats van in het mountainbiken. Door de wat latere start kwam ze zelfs meteen terecht tussen de elite dames – Nadia komt bijvoorbeeld uit hetzelfde jaar als Anna van der Breggen. Flink bikkelen, maar het heeft z’n vruchten afgeworpen. De liefde voor de fietswereld zit er goed in. En dat merken klanten in ieder opzicht.

Specialist in Specialized

Sinds een jaar of 7 à 8 verkoopt Stappenbelt louter en alleen het merk Specialized. Sterker nog: ze zijn 1 van de 5 grootste Specialized Brand Stores in Nederland. Ook deze beslissing is vanuit passie voor het fietsen genomen. Specialized is namelijk een internationaal bekend, vooraanstaand merk op het gebied van sportieve fietsen. Het is niet voor niets dat deze naam prijkt op de kleding van menig fietsteam.

“Het mooie van Specialized,” legt Nadia uit, “is dat ze alles om de fiets heen ook hebben. De schoenen, de helm, de kleding, de accessoires… Bovendien zit achter ieder product een bepaalde gedachte. Ze maken het niet omdat het goed zal gaan verkopen, maar omdat het jou als rijder helpt je sport, je passie uit te voeren. Ze zijn super vernieuwend.

Het was een lastige keuze, maar wel een die paste bij de liefde voor fietsen die bij Stappenbelt de norm is. Bovendien hebben zij als brand store profijt van de exposure die Specialized wereldwijd genereert. Diverse grote namen hebben al op Specialized-fietsen gereden, zoals onze eigen voormalig drievoudig Nederlands kampioen Niki Terpstra en icoon Peter Sagan. Ook team Deceunick-Quikstep is nog altijd partner van Specialized. Specialized staat voor kwaliteit – en Stappenbelt ook.

“Een fiets is een serviceproduct”

Want kwaliteit én service, die staan hoog in het vaandel bij de familie Stappenbelt. Klanten kunnen in de winkel natuurlijk een aankoop doen, maar krijgen ook uitvoerig advies. Op de werkplaats wordt er volop gesleuteld aan fietsen in allerlei soorten en maten. En er is in de winkel voor ieder wel wat wils te vinden. Iedereen aan de juiste fiets en dus optimaal fietsplezier helpen, dat is het doel. Vandaar dat er in de webshop ook geen fietsen te vinden zijn. “Wij vinden dat een fiets een serviceproduct is. Daarvoor moet je echt naar de winkel komen.”

Het is zelfs mogelijk om een complete, dynamische meting te laten doen in de winkel. Een echt uitvoerige meting die maar liefst 3 uur duurt, met een echt passend advies als resultaat. Prettig voor de klant, maar ook leuk voor de medewerkers. “Je krijgt er extra klantbinding van. Je leert mensen beter kennen, hun problemen en doelen begrijpen. Fietsen is voor iedereen anders. Dat is net even dat stapje extra dat wij als winkel zetten.”

Werk aan de winkel

Met het fenomeen een extra stapje is Stappenbelt sowieso niet onbekend. Al vanaf het begin heeft de ondernemersfamilie zich volop ingezet om meer naamsbekendheid en klandizie te genereren, door middel van deelname aan toertochten, flyers, en ga zo maar door. En nog steeds gaan ze mee in nieuwe ontwikkelingen. Zo hebben zij sinds februari dit jaar een tweede vestiging, geheel gericht op het relatief nieuwe e-bike-assortiment van Specialized.

Een bewuste keuze. “Denk je aan e-bike, dan denk je niet meteen aan Stappenbelt Kanaal Noord. We hebben die ruimte daar hard nodig én de klanten kwamen er niet voor naar binnen,” zegt Nadia. En bij zo’n nieuwe tak van sport komen weer nieuwe uitdagingen kijken. “De eerste weken hebben we ook echt wel wat fietsen verkocht. Nu zie je dat het een beetje stilvalt, omdat het nieuwe er vanaf is. Dus daar moeten we iets mee.” Iets waar de campagne van MKB ClickService bij kan helpen.

Samen stappen zetten

Nadia, die ook verantwoordelijk is voor de marketing van het bedrijf, begrijpt de kracht van het internet. “Nu met het internet merk je dat je er nog steeds heel hard voor moet werken, maar op een andere manier. Er is nu veel meer keuze, ook met alle webshops die er zijn. Zeker nu met de e-bikes, moet je toch de concurrentie met een gewone fietsenmaker wat meer opzoeken. Dan is het wel belangrijk om goed gevonden te worden in Google.”

Vandaar dat zij de campagne, waarover wij ons ontfermen, nu geheel op e-bikes heeft gefocust. In het verleden hebben de advertenties hun vruchten afgeworpen, en het is de bedoeling dat ze dat voor het nieuwe filiaal aan de Asselsestraat evengoed gaan doen. Daar buigt een van onze projectbeheerders zich dan ook over.

Prettig, zo vindt Nadia. “Ik heb niet de tijd en de middelen om me daar volledig op te focussen en het zelf te doen. Daarom is het mooi dat je het op deze manier kunt uitbesteden. Ik vind het heel prettig om elke maand een rapport van de resultaten te krijgen. Ik vergeet nog weleens er zelf naar te kijken, dus dat is dan een mooie reminder.

“Over het algemeen vertrouw ik er gewoon op dat het goed draait. Je hebt er weinig omkijken naar, dus dat is heel prettig.” Dat is precies waar wij ons voor inzetten: de kleinere en/of startende ondernemer ontzorgen op het gebied van online vindbaarheid. We zijn blij te horen dat dit altijd goed is gegaan en gaan graag op de pedalen te staan om optimaal resultaat te behalen voor Stappenbelt!