Topeten, topwijn, topsfeer: fine dining in je spijkerbroek bij Bistronoom

03 April 2019

Houdt u van fine dining, maar hoeft die formele sfeer voor u niet zo nodig? In het Utrechtse Woerden vindt u sinds 2016 Bistronoom. Gestart vanuit een grote liefde voor gastronomie kunt u hier zeven dagen per week terecht voor verrassende, culinaire gerechten in een ongedwongen bistro-setting. Het geheim volgens eigenares Kirsten Veltkamp? “Topeten, topwijnen en een relaxte sfeer.”

Het begin van een succesverhaal

Chefkok Jan Cees Graafland had een droom: ooit een eigen zaak openen. Zijn enthousiasme prikkelde de ondernemersgeest van zijn vriendin Kirsten Veltkamp, die zelf ook een achtergrond in de horeca had. Er kwam een uniek pand vrij in hun thuisstad Woerden en het stel besloot in het gat te springen. Het moest een zaak worden met lunch en diner waar gasten de natuur voelen én proeven. Waar gastronomie en een informele bistrosfeer hand in hand gaan. Waar het eten en de wijn simpelweg top zijn. Bistronoom opende in juli 2016 haar deuren en nog geen half jaar later namen de kersverse eigenaren de Gouden Pollepel in ontvangst. Het bleek het begin van een succesverhaal.

Op goed vertrouwen

Wat opvalt zodra je Bistronoom binnenstapt is de inrichting: een combinatie van warm hout (inclusief modern haardvuur), frisse blauwtinten en lekker veel planten. Knus en toch fris. Gasten hebben de keuze plaats te nemen in de ‘huiskamer’, de centrale ruimte, of in de ‘kas’, een serre-achtig gedeelte omgeven door licht.

Op de kaart staan herkenbare gerechten, deels gebaseerd op de oogst van de eigen moestuin. Wat het meest populaire gerecht is? Veltkamp legt uit: “80% van de klanten kiest voor een verrassingsmenu. De gast kiest dan voor een 3, 4, 5 of 7 gangenmenu, eventueel met wijnarrangement van onze huissommelier. We houden rekening met allergieën en dieetwensen en wanneer iemand iets absoluut niet lust laten we dit natuurlijk weg, maar men laat zich graag verrassen.” Dat betekent dat de gast Bistronoom blind vertrouwt. Een goed signaal, wat ons betreft.

Zonaanbidders

Wij maakten voor Bistronoom landingspagina’s met een SEA-campagne. Op termen als ‘restaurant Woerden’ wordt Bistronoom goed gevonden en ook naar het terras wordt gericht gezocht: “Mensen komen ‘s zomers regelmatig binnen met de vraag of het klopt dat wij een terras hebben. Die hebben we zeker en nog uit de wind ook,” legt Veltkamp uit. Bovendien is zij tevreden met onze flexibele houding en de snelheid waarmee wij wijzigingen doorvoeren. Dat Veltkamp zelf actief input levert, helpt ook mee. Waarom? Veltkamp: “Ik ben oorspronkelijk marketeer. Daardoor realiseer ik mij goed dat ik er als ondernemer ook mee bezig moet zijn om de beste resultaten te behalen.”

Wij hopen nog lange tijd samen te mogen werken met de ambitieuze ondernemers van Bistronoom. Op het voortzetten van de stijgende lijn!

Babette Straus - Copywriter